Dlaczego audyt dostawcy usług jest taki ważny?

Przedsiębiorcy budują swoją markę zarówno poprzez oferowanie dobrej jakości produktów, bądź usług, jak również dzięki temu, że ich oferta jest lepsza od proponowanej przez konkurencję. Korzystając z usług dostawcy, biznesmen pragnie mieć pewność, że taka współpraca będzie miała jedynie pozytywny wydźwięk, dlatego tak ważne jest to, by prowadzić relacje biznesowe z właściwym dostawcą. By obiektywnie przekonać się o tym, czy wybór jest słuszny, warto skorzystać z audytu dostawcy usług.

Czym jest audyt dostawcy usług?

Audyt dostawcy usług szczególnie przydatny jest w tych przedsiębiorstwach, w których zarządza się łańcuchem dostaw. Dzięki takiemu badaniu można dokładnie określić, czy zawiązanie współpracy z konkretnym dostawcą wiąże się z jakimś ryzykiem i na czym takie ryzyko mogłoby polegać. Przeprowadzając dogłębną analizę dostawcy, można dojść do wniosku, czy jest on stabilny i wydajny, jeśli chodzi o kwestie związane z planowaniem zamówień.

W ten sposób przedsiębiorca na podstawie przeprowadzonego audytu może stwierdzić, czy dany dostawca jest godny zaufania, czy nie. Taka wiedza przełoży się również na szybkość, z jaką będzie można realizować cele strategiczne i operacyjne. Z audytu najczęściej korzystają ci przedsiębiorcy, którzy biorą pod uwagę zawieranie kontraktów handlowych z dostawcami, którzy mają swoją siedzibę poza terenem Unii Europejskiej, na przykład w Azji.

Audyt dostawcy usług w praktyce

Podczas przeprowadzania audytu poddaje się weryfikacji nie tylko dokumenty, które potwierdzają wiarygodność danego dostawcy, ale również konta bankowe i licencje. Mając całościowy pogląd można dojść do wniosku, czy współpraca z danym dostawcą nie wróży na przykład problemów związanych z płynnością finansową.

Wiarygodność dostawcy obejmuje jednak szereg innych aspektów, które mają związek z jakością świadczonych usług. Zatem audyt umożliwia sprawdzenie profilu instytucji, zatrudnianych w niej ludzi, urządzeń, z których się korzysta, dokumentacji i zaplecza technicznego. Standardowy audyt obejmuje właśnie takie zagadnienia, natomiast rozszerzony uwzględnia jeszcze doświadczenie i historię działalności, a także sposób zarządzania produkcją.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt dostawcy usług?

Audyt dostawcy usług warto przeprowadzić z kilku powodów. Przede wszystkim dzięki niemu współpraca na linii firma-dostawca będzie bardziej wydajna i może być długofalowa z pożytkiem dla obydwu stron. Korzystając z audytu, można zminimalizować ryzyko związane z podjęciem współpracy z niewiarygodnym i nierzetelnym dostawcą.

Ponadto przedsiębiorca, którzy zdecyduje się na audyt, może uzyskać cenne informacje na temat dostawcy. Wiedząc jak zarządzana jest firma dostawcy, jakiego używa się w niej parku maszynowego, ilu ludzi zatrudnia, jakie są możliwości logistyczne, czy też jakie ma doświadczenie, można w sposób bardziej świadomy zdecydować o tym, czy dana współpraca jest opłacalna, czy nie.

Audyt przydaje się nie tylko przedsiębiorcy, ale również może być pomocny dla dostawcy. Dzięki audytowi można uzyskać informacje na temat procesów, jakie zachodzą w firmie dostawczej i w ten sposób firma dostawcza może poprawić te strefy, w których nie wypada najlepiej. W konsekwencji audyt umożliwia dostawcy uzyskanie przewagi w swojej branży nad konkurencją.

Redakcja firma-wnecie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *