Przedsiębiorcy budują swoją markę zarówno poprzez oferowanie dobrej jakości produktów, bądź usług, jak również dzięki temu, że ich oferta jest lepsza od proponowanej przez konkurencję. Korzystając z usług dostawcy, biznesmen pragnie mieć pewność, że taka współpraca będzie miała jedynie pozytywny wydźwięk, dlatego tak ważne jest to, by prowadzić relacje biznesowe z właściwym dostawcą. By obiektywnie przekonać się o tym, czy wybór jest słuszny, warto skorzystać z audytu dostawcy usług.
Czym jest audyt dostawcy usług?
Audyt dostawcy usług szczególnie przydatny jest w tych przedsiębiorstwach, w których zarządza się łańcuchem dostaw. Dzięki takiemu badaniu można dokładnie określić, czy zawiązanie współpracy z konkretnym dostawcą wiąże się z jakimś ryzykiem i na czym takie ryzyko mogłoby polegać. Przeprowadzając dogłębną analizę dostawcy, można dojść do wniosku, czy jest on stabilny i wydajny, jeśli chodzi o kwestie związane z planowaniem zamówień.
W ten sposób przedsiębiorca na podstawie przeprowadzonego audytu może stwierdzić, czy dany dostawca jest godny zaufania, czy nie. Taka wiedza przełoży się również na szybkość, z jaką będzie można realizować cele strategiczne i operacyjne. Z audytu najczęściej korzystają ci przedsiębiorcy, którzy biorą pod uwagę zawieranie kontraktów handlowych z dostawcami, którzy mają swoją siedzibę poza terenem Unii Europejskiej, na przykład w Azji.
Audyt dostawcy usług w praktyce
Podczas przeprowadzania audytu poddaje się weryfikacji nie tylko dokumenty, które potwierdzają wiarygodność danego dostawcy, ale również konta bankowe i licencje. Mając całościowy pogląd można dojść do wniosku, czy współpraca z danym dostawcą nie wróży na przykład problemów związanych z płynnością finansową.
Wiarygodność dostawcy obejmuje jednak szereg innych aspektów, które mają związek z jakością świadczonych usług. Zatem audyt umożliwia sprawdzenie profilu instytucji, zatrudnianych w niej ludzi, urządzeń, z których się korzysta, dokumentacji i zaplecza technicznego. Standardowy audyt obejmuje właśnie takie zagadnienia, natomiast rozszerzony uwzględnia jeszcze doświadczenie i historię działalności, a także sposób zarządzania produkcją.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt dostawcy usług?
Audyt dostawcy usług warto przeprowadzić z kilku powodów. Przede wszystkim dzięki niemu współpraca na linii firma-dostawca będzie bardziej wydajna i może być długofalowa z pożytkiem dla obydwu stron. Korzystając z audytu, można zminimalizować ryzyko związane z podjęciem współpracy z niewiarygodnym i nierzetelnym dostawcą.
Ponadto przedsiębiorca, którzy zdecyduje się na audyt, może uzyskać cenne informacje na temat dostawcy. Wiedząc jak zarządzana jest firma dostawcy, jakiego używa się w niej parku maszynowego, ilu ludzi zatrudnia, jakie są możliwości logistyczne, czy też jakie ma doświadczenie, można w sposób bardziej świadomy zdecydować o tym, czy dana współpraca jest opłacalna, czy nie.
Audyt przydaje się nie tylko przedsiębiorcy, ale również może być pomocny dla dostawcy. Dzięki audytowi można uzyskać informacje na temat procesów, jakie zachodzą w firmie dostawczej i w ten sposób firma dostawcza może poprawić te strefy, w których nie wypada najlepiej. W konsekwencji audyt umożliwia dostawcy uzyskanie przewagi w swojej branży nad konkurencją.