Umiejętność prowadzenia negocjacji to nieodłączny element załatwiania własnych interesów, szczególnie finansowych.
Negocjacje prowadzimy również w pracy, sklepach, bankach.
Jak poprawnie rozpocząć negocjacje?
Na początku warto jest przełamać pierwsze lody.
Rozeznać sytuację, zacząć od zapoznania się ze swoim negocjatorem.
Drugi krok to definicja problemu. Trzeba określić zakres wspólnej rozmowy. Czyli czego byśmy oczekiwali, i co chcielibyśmy uzyskać oraz na jakich warunkach. Warto pamiętać o spokojnym, nie narzucającym się tonie głosu, i nie przyjmować pozycji bojowej.
Izolacja problemu i przedstawienie konkretnie uzasadnionych argumentów, to kolejny ważny etap w prowadzeniu negocjacji. Trzeba wysłuchać ich i nie podważać owych argumentów w trakcie, gdy jedna ze stron ma prawo głosu.
Problem większy jest wtedy, gdy każda że strony ma zupełnie różne koncepcje i oczekiwania. Wtedy trzeba szukać nici porozumienie co często bywa trudne. Kompromis musi być kompromisem. Obydwie ze strony powinny być zadowolone, i czuć się wygrane.
Porozumienie powinno być akceptowane z obu stron.
Pamiętajmy, że nie każdy człowiek potrafi prowadzić negocjacje. Są ludzie, którzy uparcie stoją za swoim, nieważne jak dobrze argumentujemy swoje racje, nie przekonamy takiej osoby do rozważenia naszych opcji.
Przeważnie negocjacje występują wtedy, gdy prowadzimy konflikt interesów.
Umiejętność słuchania i empatia, to dobrzy sprzymierzeńcy negocjacji, aby osiągnąć zamierzony cel lub satysfakcjonujący obie strony kompromis, musimy się uzbroić się także w cierpliwość i zapanować nad własnymi emocjami.
Nawet jeżeli nasz rozmówca nie jest kompetentny, i nie panuje nad swoimi wybuchami frustracji, my nie powinniśmy mu wytykać błędów.
Komunikacja niewerbalna, również jest bardzo ważna. Gesty, mimika, pozycja w jakiej stoimy, lub siedzimy, to również istotne czynniki, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.
Artykuł powstał we współpracy z https://www.rozwod-warszawa.pl/mediacja/.