Kroki do założenia działalności gospodarczej- wszystko, co trzeba wiedzieć przed założeniem własnej firmy

Wiele osób przeraża ilość formalności, których trzeba dopełnić, by stać się przedsiębiorcą. A własna firma kusi nie tylko większą swobodą, ale przede wszystkim szansą na wyższe zarobki i rozwój. Prawda jednak taka, że jest to dużo łatwiejsze niż mogłoby się wydawać, ponieważ w ostatnich latach proces stał się o wiele łatwiejszy. Wystarczy znać trzy podstawowe kroki do założenia działalności gospodarczej.

Po pierwsze- pomysł i wsparcie

Wbrew pozorom najtrudniejszym krokiem do założenia własnej firmy jest znalezienie odpowiedniego pomysłu na działalność. Dobry pomysł na firmę to taki, dzięki któremu odniesie ona sukces. Na największy sukces mają szanse się zwłaszcza takie pomysły, które wypełniają jakąś niszę na rynku, czyli oferują nowy produkt lub usługę, na które istnieje niezaspokojone zapotrzebowanie na rynku.

Oprócz samej idei czym zajmować ma się firma, warto bardzo dokładnie rozważyć formę organizacyjną i prawną prowadzenia przyszłej działalności. Dobrym rozwiązaniem jest od razu znalezienie biura rachunkowego, które nie tylko będzie wspierać nas podczas prowadzenia działalności gospodarczej. Takie biuro pomoże też swoją radą wybrać najlepszą dostępną formą działalności, wskazując plusy i minusy dostępnych opcji. Dobre biuro pomoże też wybrać optymalną metodę opodatkowania dla naszego rodzaju działalności.

Po drugie- rejestracja

Jeszcze nie tak dawno temu rejestracja działalności gospodarczej wymagała od nas odwiedzenia kilku urzędów, i to często we właściwej kolejności. Dziś pierwsze kroki można uczynić nawet we własnym domu, korzystając ze specjalnej strony internetowej http://firma.gov.pl. Wniosek o rejestrację firmy po wypełnieniu i podpisaniu składa się w urzędzie gminy lub bezpośrednio tam wypełnić odpowiednie formularze.

Głównie formalności to złożenie wniosku CEIDG-1, w skład którego wchodzą:

  • wnioski o nadanie numeru NIP i REGON (jeśli jest wymagany);
  • wniosek o formę opodatkowania firmy;
  • informacja o numerze firmowego konta bankowego (w większości przypadków przy prowadzeniu działalności gospodarczej posiadanie takiego konta jest obligatoryjne);
  • zgłoszenie płatników składek osób ubezpieczonych.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli wypełnimy wniosek CEIDG-1 w domu to i tak działalność zostanie zarejestrowana dopiero w momencie złożenia kompletu dokumentów w urzędzie gminy.

Po trzecie- zgłoszenie do urzędów

By móc prowadzić działalność w pełni legalnie trzeba ją jeszcze zgłosić do odpowiednich urzędów, przede wszystkim do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego, a w przypadku spółki jawnej także do Głównego Urzędu Statystycznego.

Wniosek CEIDG-1 zawiera już wniosek o nadanie numeru NIP oraz wybór formy opodatkowania. Jednak jeśli chcemy być podatnikiem VAT, konieczne jest dostarczenie do Urzędu Skarbowego wypełnionego formularzy VAT-R i VAT-5.

Podobnie w przypadku ZUS, wniosek CEIDG-1 zawiera już zgłoszenie nas jako płatnika składek, jednak w samym urzędzie trzeba jeszcze w ciągu 7 dni zgłosić jeszcze osoby ubezpieczone. Wykorzystuje się do tego druk ZUA, a zgłoszenie dotyczy także osoby prowadzące jednoosobową działalność i opłacające składki tylko za siebie.

Redakcja firma-wnecie.pl